Na samym początku zrobię pewne założenie. Jesteś osobą początkującą i dopiero myślisz o nagrywaniu własnego podcastu, lub masz za sobą kilka prób generalnych. Zastanawiasz się teraz gdzie i jak publikować podcast tak, aby znalazł się we wszystkich, a przynajmniej w tych najbardziej popularnych aplikacjach. 

W tym artykule odpowiem na twoje wątpliwości. Wpis będzie przydatny tym którzy:

  • robią rozeznanie o co chodzi z tymi podcastami,
  • chcą zdobyć wstępną wiedzę o zapleczu podcastingu,
  • nie mają specjalistycznej wiedzy w tej dziedzinie,
  • chcą SZYBKO i ZA DARMO publikować podcasty.

Gdzie ludzie słuchają podcastów?

Jeżeli używasz komputerów Apple to pewnie zauważyłeś(aś), że już od jakiegoś czasu stworzono dedykowaną aplikację do słuchania podcastów. Więc po pierwsze mamy Podcasty Apple.

Google w nie tak znowu odległych czasach bo w 2018 roku, wydał swoją aplikację „Podcasty Google: darmowe i popularne podcasty” która jest dostępna na telefony z Androidem, lub jako strona internetowa. Nie wspominając już nawet o tym, że naliczyłam w sklepie Google na Androidzie przeszło 250 różnych aplikacji do słuchania podcastów i w jakiś sposób ich tworzenia. 

Jest też Spotify, które stawia mocno na podcasty. Pozyskuje na wyłączność gwiazdy światowego podcastingu jak Joe Rogan. 

W skrócie – dzieje się. Coraz więcej osób słucha podcastów. Słucha ich na różnych platformach i w różnych aplikacjach. Pytanie jak się tam znaleźć? Jak dodać swój podcast do Apple Podcast, Podcasty Google, Spotify, YouTube?

Dodawanie podcastu do Apple Podcast, Podcasty Google, Spotify, YouTube. Co to jet hosting dla podcastów

Tak jak wspomniałam na początku założeniem jest, aby zrobić to przede wszystkim za darmo i szybko. 

Zanim Twój świeżutki podcast znajdzie się w najpopularniejszych katalogach musisz go najpierw wrzucić na jakiś hosting. Tak jak strony internetowe mają swoje, tak i podcasty mają swoje.

Radząc się Google w tej kwestii można natrafić na takie strony z tytułami „31 najlepszych hostingów dla podcastów”. No można zwariować od nadmiaru wyboru.

Wiele popularnych hostingów dla podcastów takich jak Buzzsprout jest darmowych, ale tylko do pewnego momentu. Wspomniany serwis za darmo oferuje pojemność do dwóch godzin nagrania miesięcznie, a same nagranie jest przechowywane tylko przez 90 dni. Więc przyznasz, że raczej kiepsko jeżeli podcast to dla Ciebie plan długoterminowy.

Niektóre serwisy mogą mieć bardziej bogatą ofertę darmową, ale gdy podcast zdobędzie popularność serwis taki może „dogrywać” do niego reklamy. 

Ja robiąc swój reaserch przed nagraniem pierwszego odcinka zorientowałam się, że w Polsce prym wiodą dwa serwisy Spreaker i Anchor

Spreaker, czy Anchor – co będzie lepsze do publikowania podcastu

Oba te serwisy umożliwiają tworzenie swojego profilu. Dodanie okładki, opisu który będzie widoczny w innych serwisach. Oferują też jakąś podstawową edycję podcastu, chociaż ja stawiam na przesyłanie już zmontowanego i gotowego do publikacji pliku dźwiękowego. 

Obie strony mają też możliwość dystrybucji podcastu do innych serwisów. W poniższej tabelce porównuję możliwości oby tych serwisów, ale biorę tylko te platformy, które z mojego punktu widzenia są najbardziej istotne. Takie na których na pewno chcemy się znaleźć. Oba serwisy oferują oczywiście znacznie bogatszą sieć dystrybucji.

GdzieAnchor.fmSpreaker
Apple Podcast
Podcasty Google
Spotify
Amazon music/Audible
YouTube
SoundCloud

Zaznaczyć też należy, że Spreaker ma też własny katalog do którego podcast też jest oczywiście dodawany. Anchor nie oferuje takiej funkcjonalności. Czy to jest naprawdę taka wartość dodana? Mam wątpliwości, mi to słuchaczy nie przyniosło.

Spreaker co warto podkreślić nie jest całkowicie darmowy. Jeżeli wkręcisz się w nagrywanie podcastów to będzie trzeba wykupić wersję PRO. Darmowy pakiet umożliwia wrzucenie maksymalnie 5 godzin nagrań. Trochę słabe jest to, że na stronie planów i cen tego serwisu nie ma wzmianki, że darmowy plan jest w ten sposób ograniczony. Dowiedzieć się o tym można po zalogowaniu w panelu zarządzania odcinkami.

Ja sama postawiłam na Anchora jako swój główny hosting. Jeżeli wrzucam podcast z wywiadem na YouTube to robię to ręcznie. Wyrenderowany plik wideo wrzucam sama na tę platformę.

Zresztą po co się ograniczać do jednego serwisu?

Nie wybieraj. Użyj obu serwisów (Anchor + Spreaker) do publikowania podcastu

Mój sposób publikowania polega na tym, że:

  1. Wrzucam plik podcastu wraz z opisem na Anchora,
  2. Anchor rozsyła mój podcast do Apple, Google i Spotify,
  3. Spreaker pobiera mój podcast wraz z opisem z Anchora,
  4. Spreaker dodaje mój podcast na YouTuba (czego nie oferuje Anchor),
  5. Usuwam stare odcinki ze Spreakera, aby zmieścić się w limicie przestrzeni.

Dlaczego robię to w ten sposób? Fajnie mieć podcast w aplikacji Apple, Google i Spotify. Jednak jako początkująca podcasterka bez społeczności nie mam z tych miejsc feedbacku bo nikt nie zostawia recenzji, ani nie wysyła wiadomości zwrotnej.

Dodatkowo jestem nisko w rankingach, a i mimo dużej i wciąż rosnącej popularności to nie wszyscy znają te aplikacje. Znacznie popularniejszy jest YouTube. I to właśnie w tym miejscu powinno Ci zależeć, aby być. 

Znacznie więcej odsłon i znacznie więcej komentarzy. No ogólnie lepsze statystyki ma każdy odcinek. Ma to też znaczenie dla początkującego twórcy. Brak odezwu od słuchaczy może bardzo zniechęcić, no bo jaki jest sens nagrywania do pustki?

Jak ustawić Spreaker’a, żeby pobierał odcinki podcastu z Anchora

Po pierwsze na obu stronach musisz mieć założone konto (z nazwą podcastu, opisem i okładką).

Po drugie skopiuj swój adres RSS z Anochra (Distribution -> pole „Your RSS feed”).

Po trzecie na Spreakerze na podstronie ze listą odcinków (Podcasts -> Nazwa twojego podcastu -> Dashboard) w opcji „Import from RSS feed” wklej wcześniej pobrany link z Anchora. Zaznacz również „Import new episodes automatically”.

Na tej samej stronie możesz również skonfigurować wysyłanie swojego podcastu bezpośrednio na kanał YouTube. Wtedy odcinek będzie prezentował się w ten sposób:

Katarzyna Cierpicka Podcast

Potem już wszystko dzieje się automatycznie. Spreaker pobiera odcinek z Anchora (z kilkudziesięciominutowym opóźnieniem) i publikuje go tam, gdzie Anchor nie może.

Do usłyszenia!

Comments are closed.